Myymme koko Suomeen - soita meille tänään: 02 723 8000

Kirjoittaja: Skand | Julkaistu: 13.1.2022

Skand ja Liikenneturva edistävät ikääntyneiden turvallista liikkumista

Keväällä 2022 julkaistavilla videoilla Liikenneturva ja Skand haluavat edistää ikääntyneiden turvallista liikkumista ja liikennesääntöjen tuntemusta.

Erilaisia sähköisiä liikkumisvälineitä on liikenteessä kasvavissa määrin. Tämä voi synnyttää monelle hämmennystä: kuljetaanko laitteella kävelijän tai pyöräilijän säännöillä, missä laitteella saa ajaa ja ylipäätänsä, mitä erilaisia ajoneuvoja liikenteessä oikein on.

Vastatakseen aiheeseen liittyviin kysymyksiin, Liikenneturva julkaisi keväällä 2021 ikääntyville ja heidän läheisilleen suunnatun oppaan, jossa käsitellään laajasti sähköisiä liikkumisvälineitä. Oppaan kysyntä herätti tarpeen aiheesta kertoville videoille, joita voitaisiin käyttää muun muassa tapahtumissa, koulutuksissa ja sosiaalisessa mediassa. Liikenneturva otti yhteyttä Skandiin sähköskoottereiden ja -mopojen lainaamista varten videotuotannon aikana. Skand on yksi Pohjoismaiden suurimmasta sähköajoneuvomerkeistä.

Miika Utoslahti, Skandin Toimitusjohtaja

Yhteistyöllä Liikenneturva ja Skand haluavat edistää ikääntyneiden turvallista liikkumista ja liikennesääntöjen tuntemusta. Lisäksi halutaan muistuttaa ikäihmisiä siitä, mitä muuta liikenteessä on tärkeä huomioida, kuten muuttuva ajokeli ja ajajan oma ajokunto. Ikääntyneelle tarve kevyen sähköajoneuvon käyttöön saattaa herätä vasta kun ajoterveys ei enää riitä autolla ajoon. Iän myötä myös ajokuntoon ja havainnointikykyyn tulee kiinnittää erityistä huomiota.

“Tutkimustietoa onnettomuuksista sähköisillä liikkumisvälineillä ei vielä laajasti ole. Vaaratilanteita ja onnettomuuksia halutaankin ennaltaehkäistä kertomalla ikäihmiselle aktiivisesti liikennesäännöistä ja muihin ajoon vaikuttavista asioista. Ikäryhmästä riippumatta on aina ennen ajoneuvon käyttöä perehdyttävä laitteen toimintaan ja tunnettava liikennesäännöt. Kun kuljettaja on ajokunnossa ja ajaa itselleen tutulla laitteella liikennesääntöjä noudattaen, ajaminen on sujuvaa ja turvallista”, sanoo Liikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm.

“Suomi ikääntyy vauhdilla. Reilu viidennes suomalaisista on yli 65-vuotiaita ja väestöennusteiden mukaan osuus vain kasvaa. Kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähkömopojen ja -skoottereiden, käyttö ei edellytä ajokorttia ennen 1985 syntyneiltä, eikä rekisteröintiä tai katsastusta. Näin ne ovat esimerkiksi ajokortittomille ikäihmisille tärkeä tapa liikkua itse ja hoitaa arjen asioita. Kaiken lähtökohtana on aina liikenneturvallisuus ja vanhusten kyky omaehtoiseen liikkumiseen itsenäisyyden säilyttämiseksi. Olimme innoissamme, kun Liikenneturvasta oltiin yhteydessä yhteistyömahdollisuudesta edistää ikäihmisten turvallista liikkumista”, Skandin toimitusjohtaja Miika Utoslahti kertoo.

Skandin ajoneuvoissa halutaan yhdistää turvallisuus, muotoilu ja mukava käyttäjäkokemus. Skandilla on esimerkiksi malleja, joissa takavalojen alla olevat lisäpyörät estävät kaatumisen taaksepäin. Mallista riippuen on myös esimerkiksi automaattinen magneettijarru, joka pysäyttää laitteen, kun kaasukahva vapautetaan. Jokainen laite kootaan loppuun ja testataan kattavasti Suomessa. Lisäksi laitteisiin on tilattavissa ikäihmistä hyödyttäviä lisäosia, kuten kävelykepin pidike.

Myöhemmin keväällä 2022 julkaistavat vinkki- ja opetusvideot keskittyvät kevyiden sähköajoneuvojen yleisiin tilanteisiin liikenteessä, eri laitteisiin ja niiden eroihin sekä ajon harjoitteluun.